Tuesday 28 November 2017

Aksje Alternativer I En Liten Selskap


Ansattes fordeler for små bedrifter Å tilby aksjeopsjoner Vurderer å tilby aksjeopsjoner til ansatte For små bedrifter kan aksjeopsjoner utjevne spillereglene for å rekruttere de beste og de lyseste. Ved å tilby ansatte egenkapital i virksomheten din, kan du tiltrekke og beholde talentfulle medarbeidere, i tillegg til at dine ansatte vil være svært motiverte for å se verdien av virksomheten din. Historisk sett har aksjeopsjoner vært et kraftig verktøy for små bedrifter å motivere sine ansatte, spesielt i oppstartstidene når kontanter er stramme, og behovet for en god arbeidsstyrke er mest kritisk. (artikkelen fortsetter nedenfor) Utbetalingen til bedriftseieren er dyktig arbeidskraft med rabatt, og lønnen til ansatte er løftet om delvis eierskap når virksomheten har kommet på føttene. Høres ut som en kamp i himmelen, men ikke alt er som det ser ut, i hvert fall ikke siden FASB (Financial Accounting Standards Board) vedtok nye regler om aksjeopsjoner. Virkningen av disse forskriftene har hatt en dramatisk effekt på selskaper som tilbyr aksjeopsjoner for sine ansatte. Opsjoner er fortsatt et alternativ, men bare hvis du kan leve med konsekvensene. Hva er aksjeopsjoner Før du bestemmer deg for aksjeopsjoner, må du sørge for at du forstår hvordan de fungerer. Et aksjeopsjon tillater eieren av et opsjon (den ansatte) å kjøpe aksjer til en bestemt pris innen en bestemt fremtidig dato. Prisen på opsjonen er vanligvis satt til verdien av aksjen når opsjonen tilbys. Hvis aksjekursen går opp mellom tidspunktet opsjonen er gitt og tidspunktet den utøves, har opsjon verdien fordi den ansatte kan selge den til fortjeneste. Men hvis prisen på aksjen minsker eller forblir den samme, er opsjonen verdiløs fordi medarbeideren ikke skjønner seg et fortjeneste fra salget. Mange ansatte - og arbeidsgivere - forstår ikke at aksjeopsjoner krever ytterligere tiltak for at de skal være verdifulle for ansatte. Denne forvirringen alene kan være nok grunn til å revurdere tilbudsopsjoner i virksomheten din. Hva er de nye reglene Du kan takke den nylige virksomhetsskandalen for nye regler for aksjeopsjoner. Den nye regs handler primært om hvordan aksjeopsjoner behandles på selskapets årsregnskap. I følge FASB er det nå pålagt bedrifter å utnytte aksjeopsjoner når de blir tildelt i stedet for når de utøves. Kostnadsbeløpet er basert på et estimat av hvor mye opsjonen vil være verdt når den til slutt innløses av den ansatte. Forutgående utgifter for aksjeopsjoner er dårlige nyheter for bedriftseiere fordi det krever at du registrerer en utgift som kanskje eller kanskje ikke materialiseres. Mer utgift betyr mindre fortjeneste (minst på papir), og truer din evne til å tiltrekke investorer. Hva er mine andre alternativer Heldigvis finnes det andre alternativer som kan tillate deg å oppnå det samme. Begrenset lager er en av dem. Under dette scenariet blir ansatte gitt en viss mengde aksjer i selskapet, men kan ikke kontanter inntil selskapet oppnår et spesifisert mål eller en bestemt tidsperiode har gått. Medarbeiderne beholder verdi fordi når de er opptjent, kan de selge aksjen til enhver pris og fortsatt innse en fortjeneste. Fra et regnskapsmessig synspunkt kan eiere også dra nytte av at finansene reflekterer den faktiske utgiften i stedet for en imaginær oppblåst figur som kanskje - eller kanskje ikke - faktisk kommer til å passere. Ønsker du å lære mer om dette emnet Hvis du vil, vil du få glede av disse artiklene: Hjem 187 Artikler 187 Fondsbørsopsjoner Faktaark Tradisjonelt har aksjeopsjonsplaner blitt brukt som en måte for bedrifter å belønne toppledelse og nøkkelpersoner og knytte interessene sine med selskapets og andre aksjonærer. Flere og flere selskaper vurderer nå alle sine ansatte som nøkkel. Siden slutten av 1980-tallet har antall personer med aksjeopsjoner økt om lag ni ganger. Mens opsjoner er den mest fremtredende formen for individuell egenkapitalkompensasjon, har begrenset lager, phantom aksjer og aksjekursrettigheter vokst i popularitet og er verdt å vurdere også. Bredbaserte opsjoner forblir normen i høyteknologiske bedrifter og har blitt mer brukt i andre bransjer også. Større, børsnoterte selskaper som Starbucks, Southwest Airlines og Cisco gir nå aksjeopsjoner til de fleste eller alle sine ansatte. Mange ikke-høyteknologiske nærstående selskaper inngår også i leddene. I løpet av 2014 anslått General Social Survey at 7,2 ansatte hadde opsjoner, pluss trolig flere hundre tusen ansatte som har andre former for egenkapital. Det er nede fra toppen i 2001, men da tallet var omtrent 30 høyere. Nedgangen kom hovedsakelig som følge av endringer i regnskapsregler og økt aksjeeierstrykk for å redusere utvanning fra aksjeutdelinger i offentlige selskaper. Hva er en aksjeopsjon Et aksjeopsjon gir en ansatt rett til å kjøpe et visst antall aksjer i selskapet til en fast pris for et bestemt antall år. Prisen som opsjonen er gitt, kalles stipendprisen og er vanligvis markedsprisen når opsjonene gis. Ansatte som har fått aksjeopsjoner håper at aksjekursen vil gå opp og at de vil kunne kontanter ved å utøve (kjøpe) aksjen til lavere tilskuddskurs og deretter selge aksjen til dagens markedspris. Det er to hovedtyper av aksjeopsjonsprogrammer, hver med unike regler og skattemessige konsekvenser: ikke-kvalifiserte aksjeopsjoner og incentivaksjoner (ISOs). Opsjonsplaner kan være en fleksibel måte for bedrifter å dele eierskap med ansatte, belønne dem for ytelse, og tiltrekke og beholde et motivert personale. For vekstrettede mindre selskaper er opsjoner en fin måte å bevare kontanter samtidig som de gir ansatte en del fremtidig vekst. De har også mening for offentlige firmaer hvis ytelsesplaner er godt etablert, men som ønsker å inkludere ansatte i eierskap. Utvannet effekten av opsjoner, selv når de er gitt til de fleste ansatte, er vanligvis svært liten og kan kompenseres av deres potensielle produktivitet og ansettelsespensjon. Alternativer er imidlertid ikke en mekanisme for eksisterende eiere å selge aksjer og er vanligvis upassende for selskaper hvis fremtidig vekst er usikker. De kan også være mindre tiltalende i små, nært holdte selskaper som ikke vil gå offentlig eller bli solgt fordi de kan få det vanskelig å skape et marked for aksjene. Aksjeopsjoner og ansattes eierskap Er valg av eierskap Svaret avhenger av hvem du spør. Foresatte føler at opsjoner er ekte eierskap fordi ansatte ikke mottar dem gratis, men må sette opp egne penger for å kjøpe aksjer. Andre tror imidlertid at fordi opsjonsplaner tillater ansatte å selge sine aksjer kort tid etter tildeling, gir disse alternativene ikke langsiktige eierskapsvisjoner og holdninger. Den endelige effekten av enhver ansattes eierskapsplan, inkludert en opsjonsplan, avhenger mye av selskapet og dets mål for planen, dens forpliktelse til å skape en eierskapskultur, hvor mye trening og utdanning det legger til for å forklare planen, og målene til de enkelte ansatte (om de vil ha penger raskere snarere enn senere). I selskaper som viser en sann forpliktelse til å skape en eierskapskultur, kan aksjeopsjoner være en betydelig motivator. Bedrifter som Starbucks, Cisco, og mange andre er banebrytende og viser hvor effektiv en aksjeopsjonsplan kan være når de kombineres med en sann forpliktelse til å behandle ansatte som eiere. Praktiske overveier Generelt må selskapene i å designe et opsjonsprogram nøye vurdere hvor mye lager de er villige til å gjøre tilgjengelig, hvem vil motta opsjoner og hvor mye sysselsetting vil vokse slik at det riktige antall aksjer blir gitt hvert år. En vanlig feil er å gi for mange alternativer for tidlig, og gir ingen plass til flere alternativer til fremtidige ansatte. En av de viktigste hensynene til plandesign er dens formål: Er planen ment å gi alle ansatte aksjer i selskapet eller bare gi en fordel for noen nøkkelpersoner. Ønsker selskapet å fremme langsiktig eierskap eller er det en engangsydelse Er planen ment som en måte å skape ansattes eierskap eller bare en måte å skape en ekstra ansatt på. Svarene på disse spørsmålene vil være avgjørende for å definere spesifikke planegenskaper som kvalifisering, allokering, opptjening, verdsettelse, holdingsperioder , og aksjekurs. Vi publiserer The Stock Options Book, en svært detaljert guide til aksjeopsjoner og aksjekjøpsplaner. Hold InformedEmployee aksjeopsjoner En ansatt aksjeopsjon er riktig gitt til deg av arbeidsgiveren å kjøpe (utøve) et visst antall aksjer av aksjeselskap til en forutbestemt pris (stipend, strike eller utøvelsespris) over en viss periode med tid (treningsperioden). De fleste opsjoner er gitt på børsnotert aksje, men det er mulig for privateholdige selskaper å utforme lignende planer ved hjelp av egne prismetoder. Normalt er strykingsprisen lik aksjemarkedsverdien når opsjonen er gitt, men ikke alltid. Det kan være lavere eller høyere enn det, avhengig av type alternativ. I tilfelle av private selskapsopsjoner er strykingsprisen ofte basert på aksjekursen på selskapets siste finansieringsrunde. Ansatte fortjener om de kan selge sine aksjer for mer enn de betalte på øvelsen. Nasjonalt senter for ansattes eierskap anslår at ansatte som er omfattet av brede aksjeopsjonsordninger, mottar et beløp som er mellom 12 og 20 av lønnene fra spredningen mellom hva de betaler for deres opsjonslager og hva de selger for. De fleste opsjoner har en treningsperiode på 10 år. Dette er det maksimale tidspunktet for aksjene som kan kjøpes, eller alternativet som utøves. Begrensninger i denne perioden er foreskrevet av en opptjeningsplan, som angir minimum tid som må oppfylles før treningen. Med enkelte opsjonsbeviser, vester alle aksjer etter bare ett år. I de fleste tilfeller kommer imidlertid noen form for oppgradert opptjeningsordning: For eksempel er 20 av de totale aksjene utøvbare etter ett år, en annen 20 etter to år og så videre. Dette er kjent som forskjøvet, eller faset, vesting. De fleste opsjoner er fullt opptjente etter tredje eller fjerde år, ifølge en nylig undersøkelse av konsulenter Watson Wyatt Worldwide. Når aksjene markedsverdi er større enn opsjonsprisen, er alternativet sagt å være i pengene. Omvendt, hvis markedsverdien er mindre enn opsjonsprisen, er alternativet sagt å være ute av pengene, eller under vann. I løpet av tider med volatilitet i børsene, kan et selskap gjengi sine opsjoner, slik at ansatte kan bytte undervannsalternativer for de som er i pengene. For eksempel, hvis opsjonene opprinnelig kunne utøves til 50, og aksjekursen gikk ned til 30, kunne selskapet kansellere det første opsjonsbeløpet og utstede nye opsjoner som kunne utnyttes til den nye 30 aksjekursen. Det kan høres ut som å snyte, men det er helt lovlig. Utenfor investorer genererer imidlertid vanligvis på øvelsen - de har jo ikke noen mulighet til å repetere når verdien av egne aksjer faller. CNNMoney (New York) Først publisert 28. mai 2015: 18:04 ETIf du vil bli rik på en oppstart, bør du bedre stille disse spørsmålene før du aksepterer jobben Thumbs opp rundt etter at Yext annonserte en stor 27 millioner finansieringsrunde. Men disse ansatte har sannsynligvis ingen anelse om hva det betyr for deres aksjeopsjoner. Daniel Goodman via Business Insider Da Bryan Goldbergs første oppstart ble Bleacher Report, solgt for mer enn 200 millioner, reagerte ansatte med aksjeopsjoner på to måter: Noen folks reaksjoner var som: Oh my God, dette er mer penger enn jeg noensinne kunne har forestilt meg, fortalte Goldberg tidligere Business Insider i et intervju om salget. Noen mennesker var som, Det var det Du visste aldri hva det skulle være. Hvis du er en ansatt ved oppstart - ikke grunnlegger eller investor - og firmaet gir deg lager, vil du sannsynligvis ende opp med vanlig aksje eller opsjoner på vanlig lager. Felles lager kan gjøre deg rik om bedriften din blir offentlig eller blir kjøpt til en pris per aksje som er betydelig over strykingsprisen på alternativene dine. Men de fleste ansatte innser ikke at aksjeselskapene bare får betalt fra pott med penger igjen etter at de foretrukne eierne har tatt sin kutt. Og i enkelte tilfeller kan aksjeselskapsindehavere oppdage at foretrukne aksjonærer har fått så gode vilkår at aksjene er nesten verdiløse, selv om selskapet selges for mer penger enn investorer legger inn i det. Hvis du spør noen smarte spørsmål før du aksepterer et tilbud, og etter hver meningsfylt runde med nye investeringer, trenger du ikke å bli overrasket over verdien - eller mangel på det - av aksjeopsjoner når en oppstart utgår. Vi spurte en aktiv venturekapitalist fra New York City, som sitter på styret for en rekke oppstart og regelmessig utarbeider semesterblanketter, hvilke spørsmål ansatte skal spørre sine arbeidsgivere. Investoren spurte om ikke å bli navngitt, men var glad for å dele innsiden. Heres hva smarte folk spør om deres opsjoner: 1. Spør hvor mye egenkapital du er tilbudt på fullstendig fortynnet basis. Noen ganger vil selskapene bare fortelle deg antall aksjer du får, noe som er helt meningsløst fordi selskapet kunne ha en milliard aksjer, sier venturekapitalisten. Hvis jeg bare sier: Du kommer til å få 10.000 aksjer, det høres ut som mye, men det kan faktisk være svært lite. I stedet spør hva hvilken andel av selskapet disse opsjonene representerer. Hvis du spør om det fullt ut, betyr dette at arbeidsgiveren må ta hensyn til alle aksjer selskapet er forpliktet til å utstede i fremtiden, ikke bare aksjene er allerede utdelt. Det tar også hensyn til hele opsjonsbassenget. Et opsjonsbasseng er aksjene som er satt til side for å stimulere oppstartsmedarbeidere. En enklere måte å stille det samme spørsmålet på: Hvilken prosentandel av selskapet representerer aksjene mine faktisk? Spør hvor lenge selskapets opsjonsbasseng vil vare og hvor mye mer penger selskapet vil øke, så vet du om og når du eier kan bli fortynnet. Hver gang et selskap utsteder nye aksjer, blir nåværende aksjonærer fortynnet, noe som betyr at andelen av selskapet de eier, reduseres. I mange år, med mange nye finanser, kan en eierandel som startet stor, bli fortynnet til en liten prosentandel (selv om verdien kan ha økt). Hvis selskapet du er med vil trolig trenge å øke mye mer penger i løpet av de neste årene, bør du anta at innsatsen din vil bli fortynnet betydelig over tid. Noen selskaper øker også sine opsjonsbasseng på årsbasis, noe som også fortynner eksisterende aksjonærer. Andre satt til side et stort nok basseng for å vare et par år. Alternativbassenger kan opprettes før eller etter at en investering blir pumpet inn i selskapet. Fred Wilson fra Union Square Ventures liker å be om opsjonspuljer som er store nok til å finansiere ansettelsesbehovet til selskapet før neste finansiering. Investoren vi snakket med forklart hvordan opsjonsbassengene ofte blir opprettet av investorer og gründere sammen: Ideen er, hvis jeg skal investere i bedriften din, så er vi begge enige: Hvis skulle komme herfra til der, skulle vi ha å ansette denne mange mennesker. Så kan vi skape et egenkapitalbudsjett. Jeg tror jeg må gi bort sannsynligvis 10, 15 prosent av selskapet for å komme seg dit. Det er alternativet bassenget. 3. Deretter bør du finne ut hvor mye penger selskapet har hevet og på hvilke vilkår. Når et selskap reiser millioner av dollar, høres det veldig kult ut. Men dette er ikke gratis penger, og det kommer ofte med forhold som kan påvirke aksjeopsjoner. Hvis jeg er en medarbeider som går med et selskap, er det jeg ikke har hevdet mye penger og det rette foretrukne aksjer, sier investor. Den vanligste typen investering kommer i form av foretrukket lager, som er bra for både ansatte og entreprenører. Men det er forskjellige smaker av foretrukket lager. Og den ultimate verdien av aksjeopsjoner vil avhenge av hvilken type firmaet ditt har utstedt. Her er de vanligste typer foretrukket lager. Straks foretrukket - I en utgang blir preferanseinnehavere betalt før aksjebeholdere (ansatte) får en krone. Kontantene for den foretrukne går direkte inn i venturekapitallommene. Investeringen gir oss et eksempel: Hvis jeg investerer 7 millioner i din bedrift, og du selger for 10 millioner, kommer de første 7 millioner som kommer ut til å bli foretrukket, og resten går til vanlig lager. Hvis oppstarten selger for noe over konverteringsprisen (generelt etterspørselsverdien av runden) betyr det at en rett foretrukket aksjonær vil få den prosentandel av selskapet de eier. Deltaker foretrukket - Deltaker foretrukket kommer med et sett av vilkår som øker mengden penger foretrukne innehavere vil få for hver aksje i en likvidasjonshendelse. Deltakende foretrukket lager plasserer et utbytte på foretrukket lager, som trumps aksjelager når en oppstart utgår. Investorer med deltakende foretrukket får pengene tilbake i løpet av en likvidasjonshendelse (som foretrukne aksjeeierne), pluss et forutbestemt utbytte. Deltakende foretrukket lager tilbys vanligvis når en investor ikke tror at selskapet er verdt så mye som grunnleggerne tror det er - så de er enige om å investere for å utfordre selskapet til å vokse stort nok til å rettferdiggjøre og formilde forholdene til den deltakende foretrukne - holdere. Bunnlinjen med deltagende foretrukket er at når de foretrukne eierne er betalt, vil det være mindre av kjøpesummen igjen for de felles aksjonærene (dvs. deg). Flere likvidasjonspreferanser - Dette er en annen type term som kan hjelpe foretrukne holdere og skrue aksjeselskapsholdere. I motsetning til direkte foretrukket aksje, som betaler samme pris per aksje som aksjekapital i en transaksjon over den prisen som foretrukket ble utstedt, garanterer en flere likvidasjonspreferanse at foretrukne innehavere vil få avkastning på investeringen. For å bruke det første eksemplet, vil en 3X likviditetspreferanse i stedet for investorer som investerer 7 millioner investert kommer tilbake til dem i tilfelle et salg foretrekker at de foretrukne eierne får de første 21 millioner av et salg. Hvis selskapet solgte for 25 millioner, med andre ord, ville de foretrukne eierne få 21 millioner, og de vanlige aksjonærene måtte splitte 4 millioner. En multiplikasjonspreferanse er ikke veldig vanlig, med mindre en oppstart har slitt og investorer krever en større premie for risikoen de tar. Vår investor anslår at 70 av alle venture-backed startups har rett foretrukket lager, mens ca 30 har noen struktur på den foretrukne aksjen. Hedgefond, sier denne personen, ofte liker å tilby store verdivurderinger for deltakende foretrukne aksjer. Med mindre de er svært selvsikker i sine virksomheter, bør gründere passe på løfter som, jeg vil bare delta og foretrekker, og det vil forsvinne ved 3x likvidasjon, men jeg investerer på en milliard dollar verdsettelse. I dette scenariet tror investorene tydeligvis at selskapet ikke vil oppnå verdsettelsen - i så fall får de 3X pengene tilbake, og kan tørke ut innehavere av aksjemarkedet. 4. Hvor mye, hvis noe, gjeld har selskapet oppvokst. Gjeld kan komme i form av venture gjeld eller et konvertibelt notat. Det er viktig for ansatte å vite hvor mye gjeld det er i selskapet, fordi dette må betales av investorer før en ansatt ser en krone fra en utgang. Både gjeld og et konvertibelt notat er vanlige i selskaper som gjør det svært godt, eller er ekstremt bekymret. Begge tillater at gründere kan frata sine selskaper til deres selskaper har høyere verdivurderinger. Her er de vanlige hendelsene og definisjonene: Gjeld - Dette er et lån fra investorer, og selskapet må betale det tilbake. Noen ganger øker selskapene en liten mengde venturegjeld, som kan brukes til mange formål, men den vanligste hensikten er å utvide sin rullebane slik at de kan få høyere verdsettelse i neste runde, sier investor. Konvertibelt notat - Dette er gjeld som er utformet for å konvertere til egenkapital på et senere tidspunkt og høyere aksjekurs. Hvis en oppstart har hevet både gjeld og et konvertibelt notat, kan det være nødvendig å diskutere blant investorer og grunnleggere om å avgjøre hvilken utbetaling som skal betales først ved utgang. 5. Hvis selskapet har hevet en gjengestamme, bør du spørre hvordan utbetalingsvilkårene fungerer ved salg. Hvis du er i et selskap som har reist mye penger, og du vet at vilkårene er noe annet enn rett foretrukket lager, bør du stille dette spørsmålet. Du bør spørre nøyaktig hvilken salgspris (eller verdsettelse) dine aksjeopsjoner begynner å være i pengene, med tanke på at gjeld, konvertible notater og struktur på toppen av ønsket aksje vil påvirke denne prisen. NÅ HURTIG: Apple smeltet i en irriterende ny funksjon i sin nyeste iPhone iOS-oppdatering, men det er også en oppside

No comments:

Post a Comment